Tuesday, April 15, 2014

Fakta Mengenai Fungsi Air Dalam Tubuh


AIR adalah sangat penting untuk fungsi-fungsi tubuh anda, termasuk penghadaman, penyerapan dan pengangkutan zat, perkumuhan, pengawalan suhu badan dan bertindak sebagai pelincir bahagian tubuh yang bergerak.
Tubuh anda akan kehilangan lebih kurang 11/2 hingga 21/2 liter air dalam satu hari melalui air kencing, tinja, peluh dan wap daripada paru-paru.
Jangan tunggu sehingga sudah berasa dahaga, untuk menggantikan cecair yang telah hilang dari badan.
Minum sekurang-kurangnya 6 hingga 8 gelas air setiap hari. Cecair juga boleh didapati daripada minuman lain, buahbuahan, sayur-sayuran dan makanan lain.
(Sumber :http://www.drhpm.com/)



Salah satu fakta kesihatan yang perlu diketahui:-
Sebelum ni kita kerap mendengar saranan untuk mengambil 7-8 gelas air sehari. Tapi hakikatnya, kaedah dalam menjaga kesihatan diri sendiri sebenarnya tidaklah begitu terikat dengan garis panduan yang ketat.
Menurut ahli psikologi Harvard Medical School~ Alice Domar, penulis Live a Little! Breaking the Rules Won’t Break Your Health: “Kajian telah membuktikan sesiapa sahaja yang menulis tentang garis panduan lama itu tidak mendapat gambaran sebenar, & sebenarnya banyak lagi cara untuk kita mengekalkan kesihatan yg optimum yg tak pernah difikirkan oleh kita sebelum ini. Apa yg lebih menggembirakan, garis panduan/peraturan baru yg diberikan bersifat lebih user friendly”.
Peraturan Lama: Minum 8 gelas air sehari
Peraturan Baru: ‘MAKAN’ air kamu
Cadangan supaya kita mengambil 8 gelas air sehari mungkin berdasarkan 1 garis panduan yg pernah diwar2 kan pada 1945. Bagaimanapun menurut Howard Murad, MD, penulis The Water Secret, kebanyakan air yang diperlukan oleh badan anda dalam sehari sudah terdapat di dalam buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang, dsb. Murad juga menegaskan, makanan2 ini memberikan tambahan nutrien sebagai ‘bonus’. “Tembikai & timun misalnya bukan sahaja mengandungi lebih 90% kandungan air , tetapi ia juga mengandungi antiosida. Dengan segelas air, apa yg anda dapat hanyalah air. Anda juga dapat mengetahui yang kandungan air dalam badan anda mencukupi apabila urin anda kurang berwarna & anda jarang2 merasa dahaga.”
Apepun, jangan terlalu risau memikirkan tentang perkara ini. Garis panduan lama (minum 8 gelas air sehari) masih boleh dijadikan syarat asas untuk mengingatkan anda supaya tidak lupa untuk meminum air, tapi perlu dijelaskan disini bahawa tiada bukti secara saintifik di sebalik saranan itu 
(Sumber: http://www.evesecret.net/)

No comments:

Post a Comment

Jumlah Pelawat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...